Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w serwisie, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies (tzw. ciasteczek) na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.   ZAMKNIJ !

Ćwicz umysł dla sprawnego mózgu na lata Kwiecień 13, 2013    99383 odsłony 74 wyróżnienia   Wyróżniam!
Chcesz pomóc w rozwoju portalu?
Informacja prawna

Ćwicz umysł dla sprawnego mózgu na lata

Według naukowców, umysłowo aktywne życie jest tak samo ważne jak regularne ćwiczenia fizyczne. Wraz z ćwiczeniami fizycznymi zwiększa się sprawność naszych mięśni a wraz z ćwiczeniem umysłu poprawiają się zdolności umysłowe, takie jak pamięć, szybkość i trafność podejmowania decyzji oraz temu podobne. 
Każda aktywność jest lepsza od braku aktywności w ogóle, lecz rzecz jasna niektóre ćwiczenia umysłowe są bardziej efektywne od innych, a chodzi tu o czynności, które nie są dla nas ani łatwe ani komfortowe. Jeżeli coś jest zbyt łatwe to zwyczajnie nam nie pomaga. 

Oto co warto robić, aby zachować "jasny umysł"'  na lata:

Ucz się przez całe życie
Pierwsze etapy naszego życia spędzamy na budowaniu tzw. rezerwy poznawczej. Tworzymy gęstą sieć połączeń pomiędzy komórkami mózgu. Doświadczenia jakie zdobywamy i nauki jakie wyciągamy rozbudowują i podtrzymują te połączenia. Dlatego bardzo ważne jest aby stale uczyć się czegoś nowego, dzięki temu możemy liczyć na to, że wraz z wiekiem nasza sieć połączeń mózgowych będzie działała odpowiednio sprawnie.

"Rozciągaj" swój mózg
Naukowcy odkryli, że szeroki zakres aktywności umysłowej pomaga ochronić naszą rezerwę poznawczą. Im bardziej wymagające zadanie, tym większe benefity.
Dla przykładu, nauka nowego języka, może być dla nas wielkim i wymagającym wyzwaniem ale pozwoli nam to zobaczyć świat w zupełnie innym świetle i da nam wielkie korzyści.

Stawiaj sobie niekomfortowe wyzwania
Wyzwania czasami bywają niekomfortowe, a z biegiem czasu starsi ludzie mogą stawać się coraz mniej pewni siebie, uczenie się nowych rzeczy wydaje się straszne i onieśmielające, wydaje się jakby przychodziło ciężej i wymagało wiele czasu. Wydaje się, że lepiej zostać z tym co się wie. To jest stereotypowe myślenie ale łatwo przez nie popaść w rutynę. Zatem wyjdź od czasu do czasu ze swojej komfortowej strefy, spróbuj zobaczyć nowe miejsca, postaw się w sytuacji gdzie będziesz musiał nawigować w nieznanym otoczeniu. Pozwoli ci to być bardziej otwartym i nie zaczynać tworzyć własnego świata mniejszego niż powinien być.

Bądź społeczny, towarzyski
Będąc zamkniętym w kokonie swojej komfortowej strefy, unikamy nieznanych ludzi oraz nieznanych sytuacji. Badacze odkryli, że takie zachowanie stwarza ryzyko utraty swojej rezerwy poznawczej. Nieużywana sieć połączeń może zwyczajnie zanikać. Staraj się więc być otwartym na nowe różnorodne kontakty, ludzi i sytuacje.

Ćwicz aerobowo dla ciała i mózgu
Jest wiele badań i dowodów potwierdzających, że wysiłek fizyczny pomaga nie tylko sercu ale i mózgowi. Ćwiczenia aerobowe zwiększają dopływ tlenu do mózgu. Dane wykazują, że jest to jeden z ważnych aspektów, które mogą zażegnać powstanie zaburzeń poznawczych, a dzięki temu utrzymać dobrą formę wraz z upływem lat.

 

Źródło

Powrót do listy artykułów

Rodzaje jednostek

Tagi