Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w serwisie, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies (tzw. ciasteczek) na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.   ZAMKNIJ !

Ćwiczenia są korzystne dla mózgu Marzec 04, 2013    99388 odsłon 64 wyróżnienia   Wyróżniam!
Chcesz pomóc w rozwoju portalu?
Informacja prawna

Ćwiczenia są korzystne dla mózgu

Regularna aktywność fizyczna jest korzystna dla mózgu. Wiele badań wskazuje, że może ona zmniejszać stres i poprawiać samopoczucie, szczególnie u ludzi, którzy znajdują się w stanie depresyjnym.

Badania sugerują, że ćwiczenia zmniejszają ryzyko lub opóźniają pojawienie się choroby Alzheimera i demencji (otępienia – znaczne obniżenie się sprawności umysłowej spowodowane uszkodzeniem mózgu).

Aktywność fizyczna pomaga również dorosłym i zdrowym w utrzymaniu bystrości umysłu i sprawności funkcji wykonawczych (czyli atrybutów, które obejmują pamięć roboczą, planowanie i umiejętność prowadzenia różnych zadań w tym samym czasie).

Jednak, gdy chodzi o kobiety, sprawy się nieco komplikują, ponieważ estrogen wydaje się również odgrywać rolę jeżeli chodzi o funkcje poznawcze. Po menopauzie, gdy spada poziom hormonów płciowych, niektóre kobiety odkrywają, że nie myślą już tak jasno i nie zapamiętują w taki sam sposób rzeczy, jak kiedyś. Nie jest jednak jasne, czy te problemy odzwierciedlają normalne, związane z wiekiem zmiany czy wpływ hormonów na funkcje mózgu, czy też powodem może być stres lub zaburzenia snu z powodu uderzeń gorąca i inne zagadnienia psychologiczne albo kombinacje tych czynników.

Badania:

Naukowcy z University of Illinois, którzy przejrzeli literaturę dotyczącą efektów ćwiczenia na mózg stwierdzili, że badania, które zawarły dużą liczbę kobiet wykazały znaczącą poprawę funkcji poznawczych w wyniku wykonywania ćwiczeń niż w badaniach, które obejmowały mniej kobiety. Kopiąc głębiej w literaturze, odnaleziono badania przeprowadzone na zwierzętach, które sugerowały, że ćwiczenia i estrogenowa terapia zastępcza dały synergiczny, pobudzający efekt dla poziomu cząsteczek związanych z funkcjami neuronów - przynajmniej jeżeli chodzi o samice gryzoni.

Sprawozdania z badań dają mieszane rezultaty w ocenie wpływu terapii hormonalnej na funkcje poznawcze u kobiet. Wcześniejsze badania sugerowały, że terapia hormonalna obniża ryzyko pogorszenia się funkcji poznawczych i opóźnia wystąpienia demencji. Jednak ostatnie badania stwierdzają, że korzyści te są tracone z czasem, a rozszerzona terapia hormonalna może w rzeczywistości zwiększyć ryzyko zachorowania na demencję.

Zaintrygowani rozbieżnościami, naukowcy z University of Illinois postanowili zbadać zależność pomiędzy czasem trwania terapii hormonalnej i poziomem ćwiczeń aerobowych, teoretyzując, że długoterminowe skutki terapii hormonalnej mogą zależeć od ogólnej sprawności fizycznej.

Do badań włączono 54 kobiety po menopauzie, w wieku 58 do 80 i zapytano ich, czy i na jak długo, mają kiedykolwiek podjąć terapię hormonalną. Naukowcy poprosili kobiety o podjęcie testu wysiłkowego na bieżni, w celu pomiaru wydolności tlenowej i standardowego testu do oceny funkcji wykonawczej. Badane osoby przeszły również rezonans magnetyczny mierzący objętości mózgu i oceniający zmiany tkankowe.

Wyniki badań:

Kobiety, które przyjmowały terapię hormonalną przez nie mniej niż 10 lat wykazywały lepsze wyniki w testach funkcji wykonawczych i pokazywały mniejsze ubytki w tkance mózgowej w porównaniu z kobietami, które miały prowadzoną terapię hormonalną przez 11 lat lub dłużej.

Ale kobiety, które sklasyfikowano najwyżej w teście sprawności fizycznej (nawet podczas prowadzenia terapii hormonalnej przez dłuższy czas), straciły najmniej tkanki mózgowej, niż kobiety o najniższym poziomie sprawności fizycznej.

Kobiety z najwyższym poziomem sprawności, które nigdy nie były poddane terapii hormonalnej również wykazywały większą odporność przed utratą tkanki mózgowej związanej z procesem starzenia się.

Wnioski:

Coraz więcej badań sugeruje, że aktywności, które stymulują mózg, takie jak czytanie i uczenie się, mogą pomóc w utrzymaniu bystrości umysłu wraz z upływem lat.

Inne badania wskazują, że sam wybór stylu życia, zwiększający ryzyko chorób układu krążenia może także przyczyniać się do zaburzeń funkcji poznawczych, wraz z wiekiem - co oznacza, że większa ilość ćwiczeń, lepsze jedzenie, i przyjęcie innych zdrowych nawyków nie tylko pomaga sercu i ciału, ale również przynosi korzyści dla mózg .


Zdrowe nawyki, które mogą ochronić Twój mózg:

- Ćwicz regularnie                                     

- Ucz się

- Utrzymuj kontakt z przyjaciółmi i znajomymi, bądź towarzyski

- Nie pal

- Pij alkohol z umiarem

- Utrzymuj zdrową dietę

- Radź sobie ze stresem

- Wysypiaj się, staraj się mieć dobry i spokojny sen.

 

 

Źródło 1 ; Źródło 2

Powrót do listy artykułów

Rodzaje jednostek

Tagi