Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w serwisie, korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies (tzw. ciasteczek) na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies można kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności.   ZAMKNIJ !

Wschodni a zachodni punkt widzenia Marzec 04, 2013    99315 odsłon 85 poleceń   POLECAM!

Wschodni a zachodni punkt widzenia

Odmienności kulturowe między Wschodem i Zachodem są dobrze udokumentowane, ale badania pokazują, że konkretne różnice istnieją również w sposobie w jakim europejczycy i chińczycy rozpoznają ludzi i świat wokół nich.

Według nowych badań finansowanych przez The Economic and Social Research Council (ESRC), ludzie wschodu naprawdę patrzą na świat inaczej niż ludzie zachodu.

Dla przykładu, kiedy większość europejczyków podczas rozmowy patrzy drugiej osobie prosto w oczy, to taka praktyka w Chinach może być uważana za niegrzeczną lub pozbawioną szacunku dla rozmówcy.

Naukowcy sugerują, że ten kontrast kulturowy pomiędzy mieszkańcami wschodu a zachodu może być efektem sposobu przetwarzania informacji wizualnych. Podczas gdy dorośli z zachodnich kultur przetwarzają informacje analitycznie przez skupienie się na kluczowych aspektach zagadnienia, to dorośli ze wschodu przetwarzają informacje bardziej w stylu holistycznym, który bierze kontekst i sytuację pod uwagę.

Na przykładzie wspomnianego wyżej kontaktu wzrokowego, oznacza to, że osoba z zachodu będzie zazwyczaj skupiać się na kluczowy elementach twarzy, zazwyczaj oczach. Przeciwnie działać będzie mieszkaniec wschodu, w dużej mierze unikając kontaktu wzrokowego, skupiając się na szerszym obszarze: pod oczami i wokół nosa. Co ciekawe, badania pokazują również, że gdy poproszono o rozpoznanie innych nieznanych bodźców, takich jak twarze owiec. Ludzie Zachodu i Wschodu nawet na zwierzętach wdrażali własne, odmienne strategie przetwarzania twarzy.

Aby dowiedzieć się w jakim wieku rozpoczyna się nauka tych różnych społeczno-kulturowych strategii przetwarzania, przeprowadzono serię badań z udziałem brytyjskich i chińskich dzieci, w wieku 5 do 12 lat.

Zarówno brytyjskie jak i chińskie dzieci wykazały jedynie minimalne lub brak różnic w strategii przetwarzania, w najmłodszych grupach wiekowych - pięciu i sześciolatków. Różnice wyszły dopiero w wieku lat 12.

Choć mechanizmy, dzięki którym te różne strategie powstające pomiędzy wiekiem 5 a 12 lat są obecnie nieznane, naukowcy uważają, że badania mogą w istotny sposób przyczynić się do wygładzenia międzykulturowych stosunków.

Wnioski:

Większa świadomość w sprawie tych różnic może tylko poprawić komunikację między Wschodem a Zachodem, pozwalając na lepszą i spokojniejszą współpracę międzynarodową.

 

Źródło

Powrót do listy artykułów

Rodzaje jednostek

Tagi